Direktlänk till inlägg 17 september 2008

Medlemsutbildning...

Av Nettan - 17 september 2008 21:22

Kommer tidigt till stället och känner mig bara allmänt förvirrad. Blir visad av en trevlig dam till cafét och blir bjuden på kaffe ohc fralla.Det är lungt och stilla, sätter mig ch läser DN och fikar, sen börjar det...

En efter en droppar de in... HALLÅ! Hm... är jag verkligen på rätt ställe??? Jodå, det är utbildning för Kommunal... Men, är jag den enda som är blond här eller? Hur fan ska det här gå? Inget emot invandrare men vi skall vara här i två dagar och dessutom ha GRUPPARBETE!


Själva "utbildaren" är en roligt tomte i ca 60 års åldern men lååångt grått hår och ser ut som om han kommer direkt från "Bajen klacken" (inget emot Bajen heller eftersom jag själv är Bajare, men jag vet hur min käre bror beskriver dessa "horsare") och denna Svante ser precis ut så. Men jag känner ju igen honom, har träffat honom tidigare... Undrar bara vart? Är det i klacken kanske? Nä, det visar sig att han jobbar vanligtvis som vaktis i en skola där jag nyligen har gått!

Något jag reflekterar över är att här sitter jag och läser DN, sms:ar lite och skriver ner det jag skriver nu här i bloggen och runt omkring mig så har det nu kommit 10 personer till och det pratas! Ja, det pratas och pratas...

Varför är det så? Alltså att invandrare pratar med alla, även om de inte känner varandra medan jag, den blonda svensken kryper in i mitt skal och verkar MYCKET upptagen med mitt. Jag bläddrar väldigt intresserad i IKEAS reklam om sängar, ironiskt nog så står det på framsidan " IKEA-länge leve mångfalden" hm... En väldigt slående mening i denna situation. Och vaddå sängreklam? Tur att inte de runt omkring vet att jag absolut INTE skall köpa någon ny säng (även om jag vill det, så vill inte mannen det), ändå verkar jag väldigt intresserad av erbjudandet.


Vi går iaf in i rummet där vi skall vara. Det blir upprop! Pär och Christian är INTE där... Anetthe är där (det är ju jag), sen de andra 10 går knappt att uttala... det är Ayda, Belayneh, Lyana, Arunita med flera... Det är alltså jag och 10 invandrare...


Jag kollar snabbt in alla och gör min egna bedömning, vet ju att det skall bli grupparbete och fastnar snabbt för den ena av de två killarna som är med. Han verkar vettig, kunnig och intresserad OCH så pratar han väldigt bra svenska. Vid första bensträckaren stegar jag fram till honom och frågar om vi skall jobba tillsammans. Om jag säger som så att vi blev klara lååångt före de andra...


Det var ungefär hit jag antecknade vad jag skulle skriva om i bloggen. Resten av dagen gick MYCKET bra, den var intressant, rolig och inspirerande och jag längtar till i morgon när dag 2 skall vara. Och visst är man, ja vad ska jag säga... knäpp, dum, okunnig när man har de fördomar man har, nu med facit i hand så ser jag det mer som en härlig dag då jag fått lära känna nya härliga människor och samtidigt fått massor med intressant information.

--------------------------------------------------------------

Du Mia, jag tittade efter dig på tunnelbanan både på väg dit och hem...

 
 
Jessisa

Jessisa

18 september 2008 09:04

Ja fördomar är inte roliga, MEN det är bra när man är så öppensinnig att man kan se förbi sina fördomar och de kan försvinna.

KRAM

http://jessisa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mia B

18 september 2008 11:24

Skrattade högt flera gånger av din dag på utbildningen. Du är så härlig! :-)

Skönt att det gick bra på grupparbetet!

Kram/Mia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nettan - 21 juli 2015 16:50

Vad hände? Sitter i en lägenhet på Gotland och känner en så stark känsla i kroppen , en annorlunda och tillfredsställande känsla, ett lugn och kroppen  bara skriker JAG ÄR HEMMA! Nu är det inte för att jag är på Gotland utan det är lägenheten som g...

Av Nettan - 23 februari 2013 10:01

Vaknar av att solens strålar skiner in genom fönstret, ÄNTLIGEN säger jag bara!   I veckan möblerade vi om i sovrummet, det blev kanonbra och jag älskar det! Det värsta är bara att jag nu kl 10 fortfarande ligger kvar i sängen och bara myser, så ...

Av Nettan - 22 februari 2013 22:02

Hur har det gått med det då? Jo, med facit i hand så har det gått väldigt mycket bättre än vad jag hade förväntat mig, Den största förändringen var att ta bort Vin och öl i de mängder det kunde bli, men det har totalt sett blivit 3 öl sedan nyår ...

Av Nettan - 3 januari 2013 22:42

Jag vill jag vill jag vill!!! Men jag har inte ork och inspiration, fast jag VILL! Hela året har jag egentligen haft massor av ämnen att skriva om, men har inte blivit nåt, ja nåt kanske men inget som räknas direkt. och nu har jag som sagt en ny...

Av Nettan - 27 september 2012 23:23

Är hemma och är sjuk men har både cellprovning, BUP möte och barnläkarmöte på schemat... Att vara mamma innebär alltså inte att man själv ska må dåligt om man har ett barn som mår dåligt, eller?   Att ta cellprov var en baggis, sen var det bara...

Presentation


40+/mamma/gift/skorpion/bowlare/barnskötare/samordnare/Hammarbyare/fb beroende/inredning/naturen/havet/svensk musik/

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards